Minska matsvinnet-klimatsmart

Inte bara klimatsmart.
Ekonomiskt också.
 
Som jag skrivit tidigare, jag har ju försökt, utan att vara snål, försöka dra ner på matkontot lite.
 
Att vara långtidssjukskriven är inte bra för ekonomin.
 
Så jag ser till att handla hem bönor och linser, krossade tomater,majs,kaffe,the, ost, köttfärs, kyckling ,lax,torsk och fylla skafferi och frys när det är extrapris. 
 
 
Funkar ju inte hela vägen alltid, men ofta.
Så jäkla skönt att ha mat hemma också.
 
Idag skulle nu lillkillen i väg för laget han tränar har match.
Han behövde lunch innan  och inga rester...
 
Eftersom han älskar tacos tog jag fram ett paket 500 g köttfärs ( superplatta paket,  tinar snabbt) och stekte på.
Sallad kvar sedan i går, en öppnad burk cremefraiche och så tortillabröd i frysen.
Så, vips, en lunch till honom.
 
Men då blev det ju färs kvar, inte super mycket, men jag vill gärna ligga lite före med makens matlådor, så han slipper äta samma mat dagen efter, och så det inte gör något om det inte blir något som passar i matlådan alternativt inte räcker till matlåda någon annan dag.
 
Så jag blandade i röda linser, och majs, för att dryga ut köttfärsen.
 
På med cremefraichen som blev kvar, blandat med ost, och så skivad tomat och lite nervöst, och poff in i ugnen.
 
 
Det blev en matlåda till maken och en till lilltjejen.
Perfekt då jag ska in till Gävle i morgon och hinner till henne med matlådor.
Hon sparar tid och vi pengar.
 
Känner mig löjligt nöjd.
Själv gjorde jag bananpannkaka i ugnen.
En gammal banan , så det blev perfekt, och så jäkla gott !
 
 
 
Mat
Billigmat - Ekonomisk - God mat - Klimatsmart - Matsvinn - Viktväktare