Viktresa 2.0

I mars 2018. 
Jag hade faktiskt tröttnat rejält på mig själv.
O h framförallt, mitt galna sockerberoendet.
Det var bröd till frukost,inget fel idet, men det finns osötad bröd.
Sen fikabröd på förmiddagarna.
Gärna en chokladbit efter lunch.
Fika eller godis när jag doppade på eftermiddagen.
Och fika med fikabröd på kvällen. Eller choklad.
Helst både fika och choklad.
 
Bara inse,  jag är beroende av socker, och jag mår inte bra.
Kändes sorgligt.
Men jag bestämde mig.
Jag ska undvika socker.
Mat med max 5 g socker per 100 g.
Inget godis, inget sött fika.
3 dagar superjobbiga.
3 veckor kämpiga.
Sen så .
 
När Jag märkte att jag kunde gick jag med i viktväktarna Online.
Jag har gjort en viktresa deluxe förut.
7 -8 år sedan .
Då höll det inte. 
Det ska det göra nu.
Och jag tror det är sockret frånvaro som ska göra att det lyckas.
Jag har kommit långt nu.
Jag klarar att äta socker någon gång ibland, om det är planerat och jag är mentalt förberedd på suget som kan komma.
 
Det här är tänkt att bli en ny livsstil.
En hållbar.
 
Det ska gå. Jag mår så mycket bättre.
Inte lika trött.
Gladare. 
Piggare i kroppen.
Inte lika besvärad av mina åderbråck.
Och jag som hade så ont i fötterna.
Det har jag inte längre.
Har visserligen uppdaterat jobbskorna, men ändå.
En klar hälsovinst.
 
Får jag försaka mycket då?
Nej det tycker jag inte.
Jag tål sötningsmedel, mitt sug triggas inte av det ( i måttlig mängd)
Så någon gång ibland bakar håg någon god kladdkaka eller paj utan vanligt socker.
Jag äter sockerfri choklad ibland.
Och godis med mycket mindre socker, tweek, ibland.
 
Lagom är ju bäst
 
Äter fortfarande mackor till frukost.
Väljer osötad bröd.
Älskar pågens Levain.
Fatzer rotfruktsbröd och tunnbröd rotfrukt.
Alla utan tillsatt socker.
Nästan allt butiksbakat bröd från Dafgård är utan socker.
Ja, listan kan göras lång .
 
Livet är lite för dyrbart för att äta ihjäl sig.
Och även för att försaka livets goda.
När det är kalas, fest eller dåligt kan jag ta en liten tårtbit om jag verkligen vill.
Jag dricker cider, eller vitt vin.
Om jag vill någon gång ibland.
Annars älskar jag vatten och vila zero.
Så det är helt okej.
Hälsa - Måbra - Sockerfri - Viktväktarna