Skulle aldrig mer tälta

Ja, det var vad jag a för 7 år sedan när vi tältade senas.

Då var vi tillsammans med U och N och deras barn till Kolmården, Gränna och High Chaparall.
3 stycken 2 åringar, en 7 åring, en 8 åring , en 9 åring och en 11 åring.
Det var sommarens varmaste dagar och en av 2 åringarna hade feber.
Det var en jobbig resa och mitt campingtålamod tog rejält slut.
Camping kontot var på minus.

Då bestämde jag mig för att tälta, det skulle jag aldrig mer göra.

Men för ett par år sedan lånade vi en husvagn och åkte till Orsa.
Det var ok.

I år skulle vi inte åka så långt.
Försökte boka en stuga att par nätter i Rättvik eller Leksand.
Lagom långt, och inget tält.

Men i torsdags i lunchtid kom ett sms.
"Nu åker vi med bil och tält till Gränna och Göteborg.
Ni kan väl komma efter, det skulle vara jätte kul"
/U och N.

Jag skickade tillbaka att nej, det blev för långt för oss.
Storkillen ville inte följa med och så långt kunde vi inte åka med honom hemma.

Det gick några timmar, sen började vi pratat om det igen.
Visst, maken hade pratat om Göteborg, och dit ville ju jag med.
Fast, nej, vi hade ju inte råd, och tälta , neeej.

Men , visst, ville maken åka så kunde jag väl följa med.
Och lika sa han.
Ungarna blev eld och lågor.
Farmor och farfar lovade hålla ett öga på storkillen.
jag ringde till U och frågade om de ville ha sällskap, och de ville dom.
De hade åkt direkt till Göteborg, för det regnade i Gränna.
DE lovade hjälpa oss resa tältet (jösses, det var 7 år sedan sen sist och då vet jag att en annan campare ryckte in och hjälpte oss för det fanns ingen bild med hur tältet skulle se ut ens, och då var tältet helt nytt)
Och det klart de skulle hjälpa oss.

Vi hade annat för oss på torsdag eftermiddag och kväll, så vi bestämde att vi skulle åka så fort vi hunnit packa på fredagen.
Vid 11. var vi klara.
Resan gick jättebra, vi har ingen AC i bussen, men det var mulet och gick hur bra som helst.
Vilken skillnad att åka med stora barn :)

Vi hittade till campingen där våra kompisar låg utan bekymmer och satte upp tältet utan att bli osams.
N och U är riktigt rutinerade camapre, så för dem var det hur enkelt som helst.

I 4 nätter blev vi kvar
Storartat tycker jag :)
Söndagen var kall och regnig, men vi åkte till Ullared och tittade, var ute och åt och frödrev dagen på bästa möjliga lata sätt .
Tältet blev inte blött igenom och på kvällen slutade det regna och blåste ganska mycket så det torkade upp bra.
Måndagen kom med utlovade sol och värme och vi passade på att gå på Liseberg.
Det var hur mysigt som helst.
Fast kö, kö, kö.
Men barnen köade glatt i 45 minuter för 5 minuters karusell :)
U är helt såld på karuseller vilket passade bra då varken jag eller maken klarar av att åka.
Fast jag åkte stockarna med dem.
Och mindes så väl varför jag inte vill åka karuseller...Det är så jäkla äckligt!
Fast  flumride är ok, gränsfall, men ok :)

Det var en toppen dag som vi avslutade med att åka Kållerado, en vattentur i runda båtar med forsar och vattenstrålar här och där.
Jätteroligt, men himmel vad blöt jag blev !

En toppen dag!

I går packade vi ihop och åkte till Gränna.
Våra kompisar slog upp sitt tält på den fina campingen där, (som vi bodde på för 7 år sedan) medan vi nöjde oss med att titta på polkagristillverkning, lite bad och sen förtsatt hemresa.

Man ska inte utmana ödet.
Jag kände att mitt camping tålamod började sina.

Jag längtade efter min säng, min dusch, min toalett och  mitt kylskåp.
Var hjärtligt trött på att dela avlopp i duschen med den som duschade i båset bredvid, att
vår jäkla luftmadrass tappade luft och att 4 tiden på mornarna ligga mer eller mindre på backen.
Att hela tiden byta kylklampar för att inte få dålig mat och att några andra jäkla respektlösa campare roade sig med att spela Magnus Uggla på högsta volym till i 03. tiden på natten innan.

Ja, jag ville hem.
Och barnen var faktiskt nöjda och glada  även när jag sa att vi skulle hem, så det kändes ok.

Himmel vad gott jag sovit i natt , och min rygg mår rätt mycket bättre :)

Fast vi hade kul, det gick bra att tälta, och man ska sluta medan det är roligt.
Barnen var sams, vi vuxna hade inte tröttnat på varandra, och till och med maken och jag var sams.
Då är det dags att bryta.

Nu finns det hopp för en ny camping semester nästa år.


Carola m 8

Låter ju kul ju:) Mindre regn än vad vi brukar ha....haha.

Sant, man ska sluta på topp:)