Strålande söndag

Frukost tillsammans med maken idag.
Det är sällsynt här hemma.
Får vi till det en dag i helgen är det bra.
Ibland inte alls.
 
Vi har inte riktigt samma dygnsrytm och tempo.
 
Bygge av altanen på schemat idag.
Då kör dom igång klockan 09.00 och vi äter frukost före.
Annars brukar maken sticka någonstans tidigare än så.
 
Asta och jag tog en prommis i det strålande höstvädret. 
Helt underbart!
 
 
Det är en ynnest att få promenera i den här vackra byn.
Tystnaden och skönheten är fantastisk !
 
När vi kom hem passade jag på att gräva ner tulpanlökarna.
Förstår egentligen inte varför, rådjuren kommer säkerligen äta upp dem, men  jag gör det ändå.
 
Får troligen hem resterande lökar i morgon eller på tisdag, hög tid att få ner dom i jorden nu.
Har faktiskt aldrig planterat lökar förut, men nu fick jag för mig att prova.
Jag har beställt lite olika Allium.
     De här blir ca 1 meter höga och blir fina längst bak mot väggen.
          
De här är  lite olika ,  går väl läsa på så jag sätter de lägsta längst fram.
 
Sen är det bara att vänta och se vad det blir.
Det ska bli mycket blommor i rabatten till sommaren.
Med en inglasad altan kommer jag äntligen kunna ha snittblommor.
Där ute kan inte sonen och maken behöva känna  av allergin så mycket.
Samtidigt som det inte kommer blåsa omkull så lätt som på trädgårdsbordet ute på marken.
Jag älskar snittblommor, men det funkar inte inomhus.
 
Till lunch idag bestämde vi pasta och baconsås.
Jag duschade hunden medan lilltjejen fixade maten
 
Jag bidrog med sallad och med att skära upp brödet.
Det var Super gott! Vi var många runt bordet som förr.
Vi ringde hit mamma också, så var vi 7 stycken.
Mysigt!
 
 
Asta kurade i badlakanet efter duschen  så länge jag var där inne.
Men när jag hade gått ....
Hon älskar att rumstera om med kuddarna!
Ögat är nästan helt bra nu.
 
Så skönt !
 
 
 
Allium - Dagensmiddag - Doubledoodle - Höst - Plantera - Vårlökar - goldendoodle - labradoodle