Gnistrande ljus och mörka tankar

En konstig dag.
Otroligt vackert väder.
Kallt, soligt och gnistrande snö.
 
Men en orolig natt, tung morgon, ville inte kliva ur sängen.
Gick så otroligt tungt 
Var vaken vid 08.00 och messade med lilltjejen ( som fyller 18 i maj)
Hon var sjuk så jag skjulanmälde jag henne och somnade om.
 
Vid 10.00 ville Asta att jag skulle kliva upp ändå. Hon var hungrig.
Stog vid sängen med baktassarna i golvet och en framtass på sängkanten. Med den andra försökte hon dra mig ur sängen....
 
Frukost ,och så väntade vi in solen och lite trevligare temperatur innan vi gick ut.
-14 När jag klev upp.
Men bara -8 När vi gick ut.
 
Tog långpromenaden, eller sååå lång är den inte ,ca 6 km.
Men mina händer...vete fan vad jag ska ha på mig.
Värsta varma tumhanskarna, ändå iskall.
 
Vi går en lång runda på förmiddagarna/ mitt på dagen.
Då kan vi ta en kortare på eftermiddagen / kvällen om orken inte räcker till.
Kommer vi inte iväg förrän det blivit mörkt, vill hon inte gå långt alls .
 
På eftermiddagarna, kvällarna kommer hopplösheten krypande, snuddar vid ångestattacker och det känns sååå tungt.
 
Att fixa lite i lugn och ro i köket brukar lugna lite, vara avkopplande.
Gjorde lite superenkla sockerfria muffins från Jennies kokbok.
Dom är super,brukar ha kanel och kardemumma,men idag gjorde jag hälften med vanilj och blåbär.
1sp styck eller 2 st för 3 sp.
Min räddning till kaffet ofta. Det till att ha i frysen. Vill ju gärna ha något gott till kaffet.
Att vara viktväktare är för mig att hitta nya hållbara vanor.
Jag är ju i mål Nu och guldmedlem.
Jag unnar mig socker 1 gång i veckan om jag vill.
Det är planen i alla fall. Håller inte alltid.
Jul och nyår blev en katastrof i socker intag deluxe 14 dagar i rad.
 
Maken och jag liksom lilltjejen gillar dem. Lillkillen vägrar ens smaka.
Bara för att han vet att det är banan i.
Det smakar inte banan  men det tror han inte på.
Han hatar bananer .
Nåja, han fick en 1/2 sockerkaka av mormor 
 
Smakade mums.
Men fick nybakat bröd av mormor också.
Walnötsbrld med flingsalt.
Kunde ju inte jag låta bli. Med extra saltat Bregott på. Mm mm.
 
I kväll åt vi pizza. Jag gjorde egen pizzasås,  blir gott och inget onödigt socker och fett.
 
I kväll fannscutrymme för lite tweek godis, trots mackan jag inte kunde låta bli.
 
Lunchen var ju ett botten napp.
Hade köpt vv färdiga linssoppa
Frysen som jag var efter prommisen tyckte jag att varm soppa och ostmacka var perfekt.
Men ...nääää
 
 
Inte ett dugg godare än den ser ut.
 
Kokade en egen linssoppa på röda linser i stället när jag gjorde pizza såsen. Supersnabbt och hur lätt som helst.
Provar den i morgon. 
 
 
Guldmedlem - Hjäntrött - Sockerfritt - Viktväktare - Viktväktarna