Toalettdykare

Ettakladdare och toalettdykare kallades årskurs 1 och 2 på den tiden när jag gick i låg och mellanstadiet.
 
Vad toalettdykare kom ifrån vet jag inte.
Men just en sån har jag varit idag..
Inte en 2 klassare,men väl varit i toaletten och rotat runt.
 
Så typiskt  att det händer mig.
Inte helt ovanligt dock att saker hamnar i toaletten.
Med taletten just bredvid tvättställ och badrumsskåp har det väl hänt rätt många gånger att tandkrämstubar och tandborstar trillar i.
För lääänge sedan när ungarna var små var det mer udda saker än så.
Speciellt lillkillen och lilltjejen samarbetade fint med att fylla toaletten med diverse prylar.
Jag fullkomligt Hatar att behöva plocka upp allt som ramlar i.
Jag skulle om det vore möjligt bara spola och då vara av med eländet. 
Det är tyvärr inte möjligt.
Stopp i avloppet eller så miljömässigt inte så bra.
Batterierna i eltandborstarna  tillexempel skulle väl inte vara så uppskattat.
 
Idag när jag städade och gjorde rent toan så skulle jag spola och så var jag klar.
Men när jag tryckte på spolknappen så ramlade den loss och, såklart, olika ner i toan.
Normalt ropar jag på maken när sånt händer.
När barnen var små och fick magsjuka och när saker ramlar ner i toan, ja då är det hans uppgift att ta hand om eländet.
Nu får det ju ingen annan än lilltjejen och jag hemma.
Så det var bara att bita ihop.
Hämta en 3 liters fryspåse och trä i handen i och ned och krafsa efter den förbannade spolknappen.
Vattnet var för övrig blått av toaduck så jag såg ingenting och knuffade in knappen längre och längre i varje försök.
Vissa om jag var frestad att spola ?
Nå, bra Karl reder sig själv , eller vad säger man ;)
Med en flugsmälla som jag böjde till skaftet på gick det till slut att fiska fram knappeländet igen.
Göra ren och sätta tillbaka.
Några svordomar blev det.
 
Och i morgon när vi ska till stan ska jag in på  k- rauta eller nåt sånt och köpa en ny.
Den här ju varit trasig lääääänge och bara gått att trycka på ena sidan och hålla emot på den andra för att den inte ska lossna.
Jätte irriterande när den gick sönder och vi skulle absolut köpa en ny när vi kom till stan nästa gång.
Jooo eller hur.  Glömde så klart bort det
Och  efter ett tag vänjer kan sig och tänker inte på det. 
Nu tänker jag på det igen.
 
Så nu är färdig städat. Och jag ska sätta mig och korrektur läsa stortjejens Rapport innan hon ska lämna in den.
 
Sista kursen för den här terminen och så väntar bara en tenta.
Klarar hon den så här hon fixat allt det första året utan omtentor.
Stolt mamma såklart !