Vad ska vi äta idag ?

Vad ska vi äta idag ?
Den ständiga frågan.
Eller i bästa fall så har vi  en dags framförhållning.
 
Jag blir så trött på samma och samma vecka efter vecka.
Makaroner och korv.
Tacos
Spagetti och köttfärssås
Fiskgratäng och potatis
Ja i den stilen är det.
Det ska gå fort och alla ska äta.
 
Nu har ju jag och lilltjejen varit hemma sedan påsk och ätit både lunch och middag hemma plus frukost och 3 mellanmål.
Det krävs lite fantasi.
Och det går inte vara för "dålig" mat , måste vara rejäla portioner med näringstät mat. 
Och det är ju tvärtemot vad jag behöver.
Dessutom är vår ekonomi sämre än någonsin just nu så det får gärna vara ganska bra pris på råvarorna.
 
Men det måste vara mat  som lilltjejen tycker mycket om.
Det är så mycket lättare att äta mera fast man är mätt om man tycker det är gott.
Det förstår ju jag med.
Nä fy tusan för att laga mat!!
 
Jag gillar ju det egentligen
Jag har ju jobbat som kokerska .
Men när det blir som ett ständigt dåligt samvete och ångest för att det ska bli fel så är det inte roligt.
 
Idag hade vi faktisk det ganska enkelt.
Redan igår visste vi vad vi skulle hitta på till middag.
Det blev Laxpasta med tagliatelle.
Något som lilltjejen längtar efter.
Perfekt !
Det blev jätte gott och vi gjorde mycket så det blev en matlåda till maken och en till stortjejen .
 
Hon kommer ju hem i kväll och det är för sommaren.
Maken och lilltjejen har åkt till Arlanda för att hämta henne.
Hon kommer hem hit ikväll och åker väl till Gävle i morgon kväll för på tisdag börjar hon sommarjobba.
Bra då att hon har lunchmat till dess.
Hon älskar också laxpasta så det vill hon säkert ha.
 
Imorgon blir det tacogratäng.
Det går bli på mycket köttfärs så det blir matlådor till alla.
Det gillar ju storkillen också så det går jag med till honom på tisdag.
Förhoppningsvis kan se äta pannkaka till lunch.
Båda tjejerna är ju hemma i morgon och det gillar som båda två.
Jag blir nog kvar på jobbet till eftermiddagen.
Så jag får äta som jag vill.
Skönt.
Pannkaka är ingen favorit hos mig. 
I alla fall inte uppvärmda.
 
Det går bli lite sökningar på nätet efter tips på mat för resten av veckan.
Tack för matklubben, Ica , Coop, Arlas och alla andra receptbanker.
Lite tips kan man alltid få.
 
 
 
Lunch - Middag - matlådor
Ewa

Mat och att äta har blivit min största stressfaktor. Framför allt vad jag ska äta och inte äta. Mat är ett nödvändigt ont och därför äter jag fel och därför är jag fet. Enkel matematik.

Har du provat att göra matsedel för 1 vecka i taget? Då kan du satsa på 1 eller 2 nya recept varje vecka.

Svar: Ja det är ju verkligen bra om man kan sätta dig ner och planera.
Malin