Så har man varit med på nåt nytt :)

Igår var jag på något som jag aldrig varit på förut.
Och säkert aldrig kommer att få gå på igen.

En disputationsfest.

Ja, jag ska ärligen säga att jag först inte ens visste vad det var.
Men eftersom  vi nu blev inbjudna av svågern som även gjorde sin avhandling dagen innan så la jag ju ihop två och två.

Vi var även bjudna att var med på avhandlingen dagen innan, men det hade vi inte möjlighet till.

Jag hade gruvat mig som sjutton.
Kände mig inte ett dugg bekväm med sällskapet.
Läkare, proffesorer och fiiint folk ;)

Nåja, svärmor och svärfar skulle ju dit.
Även huvudpersonens föräldrar är härliga personer i var sällskap jag trivs bra.
Men.
Bordsplacering, tosatmaster ,klädsel kavaj.
Nä, det kändes inte bekvämt.
Inte alls.

Hittade ingen klänning.
Min svägerska var snäll och lånade mig några alternativ.
Kruxet är att hon är en 36:a och jag en i bästa fall 42:a.
Det gick ju inte.
Även om det var lediga modeller med mycket vidd.
Omöjligt.

Som tur är har jag en lika snäll syster.
Som för att par år sedan hade samma stl som jag (nu är hon myyyyyycket smalare än jag)och köpte ett par snygga klänningar inför brällop hon skulle på.
En av dem blev det.
Kändes i alla fall bra.
Tack snälla syster!

Jag vet nervös så jag mådde illa innan vi åkte.
Tog sällskp med mina svärföräldrar,det underlättade lite.

Vi var nästan ensamma när klockan var 18, när vi skulle vara där.
Den närmaste halvtimmen vällde folk in.
Kändes inte bättre för det.
Världsvana.

Bordsplaceringen.
Det var fasat allra mest för.
Hade fått för mig att min bordsherre säkerligen inte skulle prata svenska.
Hemska tanke!
Jag kan ju inte engelska!

I matsalen var det runda bord, phu, det är alltid lite lättare, då är men inte lika utlämnade till bara de som sitter bredvid.
Och vid mitt bord satt min man, en barndomskamrat till svågern och hans fru samt en arbetskamrat till svägerskan och hennes man.
Alla lättsamma och trevliga människor.


Maten var god, supergod!

Pepparlax och mangosalsa till förätt.

Lammytterfilé , potatiskaka med vitlök och rödvinsredusering.

Avslutningsvis, färsk annanas,  jordgubbar och choklad moussé och fransk maräng.

Ljuvligt!

Men, det var svårt att få i sig maten medan den var varm, det var ju tal hela tiden:)


Det var en upplevelse.

Vi var så stolta och glada för svågerns skull.
Det är verkligen en bedrift, samtidigt har dom två små barn.
Och har byggt en sommarstuga.
Och jobbat.

Respekt.