vinyl, laminat , trä eller klinker?

Ja, det är frågan:)

Det finns en uppsjö av golv att välja på.

Nu är det ju kök och hall det gäller.
Och så är ekonomin begränsad.

Så lite går ju bort direkt.
Klinkers tillexempel.
Det är drömmen att ha klinkers med golvvärme i hallen.
Men.
Det innebär väldigt mycket jobb.
Dörrarna.
Vid golvvärme och därtill klinikers blir golvet högre.
Lite knepigt.
Dessutom blir det trots att köket inte är så stort rätt många kvadratmetrar
Lika med rätt dyrt.
Så det går bort.
Men snyggt är det :)

Trägolv, riktigt trägolv, gärna oljat, sååå vackert.
Opraktiskt.
Går bort.

Klickgolv.Laminat.
Enkelt, ganska billigt.
Finns riktigt snygga.
Har hittat ett som passar precis i färgen jag tänkt mig.





Men jag är inte säker på att laminat är det bästa.
Vi har det i alla barnenens rum och i hallen på övervåningen.
Det är fint.
Det var lätt att lägga.
Men det är ju inte så väldigt tåligt för vatten.
I hall och kök kan det behövs lite mer vatten än i sovrum.
Och det är ganska hårt och slamrigt.
Nja.
Någon med erfarenhet?

Då återstår vinyl.
Det har vi nu.
Helt makalöst tåligt.
Huset är över 20 år och mattan är väldigt ljus vit/ljusgrå, och det är inga större fel på den.
I jämförelse med allt annat i huset är det ju den som är  bäst skick.

Det krävs ingen särskild vård.
Bara dammsuga och svabba.
Mjuk att gå på.
Slamrar inte.

Ja, det låter som om det måste bli vinyl, jag inser ju det.
MEN, jag hittar inget som känns klockrent.

I morgon ska vi in till Gävle.
Hinner vi så ska vi titta runt lite.
Stefanssons golv i Valbo har en hel del.
skulle vilja se hur det här ser ut "på riktigt"

Finns i ljusare grått också.
Det här ska visst vara svart.
Det hade jag ju inte tänkt.
Men, vi får väl se.
Det ska i alla fall inte vara ljust.

Fast drömmen är ett äkta bredplankigt trägolv.
Fast det får väl bli sovrummet :)

Jag tror vi utgår från golvet.
Sen får det bli val av bänkskiva och kakel därutöver.

Men någonstans har jag en bild av mörkgrått golv och bänkskiva.
Vitt och grårutigt kakel.
Och trappan i hallen vitmålad.

Ja skåpluckorna blir i den här färgen

Fast en helt slät lucka.

Nå vad tror ni?

Ska ta ett foto av mitt sunkiga kök i morfgon om jag hinner medan det är dagsljus.
Carola m 8

Spännande, men jobbigt att välja:)

Håller med dig, vinyl ÄR toppen, men känns kanske inte så jäkla modernt;) Man vill ju låtsas att man är lite inne:) Klinker skulle jag aldrig lägga,möööjligen i en liten hall, men det är så hårt att gå på, jag har ont i mina hälar redan som det är, och så går ju allt porslin definitivt sönder om(näår) det tappas...

Laminat är snyggt men låter mkt, håller med.

Nä, jag skulle välja vinyl. Kan man inte ha värme under ett sånt??

Angela

Tror det finns klick-golv som klarar vatten riktigt bra nu.

Är kanske lite dyrare än det som ligger i min lägenhet då för här syns det direkt som det kommit en blötfläck vid en fog som inte torkats upp.

Men visst är det snyggt med trägolv, tänk om man kunde lägga om i hela lägenheten drömmer