Dum morsa:(

Ja, nu är jag det igen.
I största allmänhet, ja det är ju inget ovanligt.

Jag har ju så knäppa regler.
Måste gå och lägga sig i 22 tiden på kvällarna om han inte kliver upp i tid på mornarna.
Måste läsa läxor ibland.
Borsta tänderna innan man lägger sig även på helgerna.
Ja sådär i den stilen.

Men just nu är jag så vansinnigt dum.
Stackars 14 åringen fick inte stanna hos en kompis och lana i natt.

Han hade fått lov tidigare idag.
Men så kunde han inte hämta sin dator som var hos en annan kompis på lagning.
Kompisen var borta i dag.
Jag frågade sonen innan jag åkt och köpte pizza tidigare i kväll, och hans sa nej, han skulle inte lana.
Vi åt.

Senare fikade vi lilltjejens kladdkaka som hon bakade på eftermiddagen.
Inte ett ord om att han skulle bort.

Så plötsligt i 21 tiden kom det  en moppe och hämtade honom.
Vet inte om han åkte bakpå eller om han tolkade bredvid på sin cykel.
Någon hjälm hade han i allafall inte med sig.
Han skulle hem till R.
ok.
Vid 21.30 kom ett sms om att han inte tänkte komma hem i natt han skulle stanna och lana.
Då sa vi nej.

Sånt måste man bestämma innan man åker hemifrån.

Dessutom är R hemma själv tillsammans med en kompis.

Jag vet att dom troligen bara sitter vid sina datorer hela natten.
Men vi har alltid sagt till våra barn att det ska bestämmas i god tid om de ska stanna borta över natten.
Inget som de ska komma på när klockan redan är mycket.
Och absolut inte när ingen vuxen är hemma.

Han har fått lana hemma hos en annan kompis när hans föräldrar var borta.
Men då har det varit bestämt redan på dagen.
Och jag har kollat med föräldrarna att det är ok för dem.


Fjantigt?
Kanske.
Men han är trots allt bara 14år.
Och jag vill ha lite bättre koll än så på vad han gör på nätterna.

Ewa

Inte det minsta fjantigt att säga nej! Det skulle jag oxå ha gjort. Jag kan ta att bli kallad för dum.

lovisa

det är bra med lite regler!

Jonnie

haha känner igen de där, min son är 16 och han tycker ofta att ja e dum i huvudet haha, de förstår tyvärr inte sitt eget bästa alla gånger haha

Emma

tycker det är bra med såna regler! inte fjantigt alls! :)

frida

AVSLUTAR MIN FRÅGESTUND IDAG SÅ PASSA PÅ ATT STÄLLA EN FRÅGA! :D

Carina

oj vad jag önskar att fler föräldrar hade ditt "tänk" och vågar vara just en förälder!

Stå på dig,du gör ju det ända rätta :)

lucke

Hejsan, händer idag? :)

sofia

fin blogg, hur är det?

Carola m 8

Fy så elakt;) Jag håller med dig, helst bestämma i tid om man ska sova borta.

:)